Jedzenie czekolady to nie tylko wielka przyjemność dla naszego podniebienia…. Zalet jej jedzenia jest wiele. Czekolada wspaniale działa na nasze serce i układ krążenia, wspomaga pracę mózgu, obniża cholesterol, cudownie wpływa na odchudzanie, poprawia kondycję skóry i oczywiście wprawia we wspaniały nastrój! Aby połączyć zdrowe z pysznym, należy jednak wiedzieć, który rodzaj czekolady najlepiej wpływa na nasz organizm, a który najmniej. Dlatego przedstawiamy ranking czekolad i ich wpływ na nasze zdrowie.

1. Gorzka czekolada – intensywna przyjemność

To zdecydowanie czekolada top pod względem wartości odżywczych i działania na zdrowie naszego organizmu. Na rynku można znaleźć wiele gorzkich czekolad, jednak należy wybierać tylko te, które mają minimum 35% masy kakaowej. Im więcej – tym lepiej. Procent zawartości masy kakaowej mocno wpływa na smak i gęstość czekolady. Te które mają powyżej 80% w smaku są bardzo intensywne i mocno ‚kakaowe’. Jednak już zaledwie kostka takiej czekolady, uzupełnia poziom cukru we krwi i nasyca nasz głód ‚na słodkie’. Jedzenie gorzkiej czekolady to idealna opcja dla tych, którzy są na diecie. Ponadto gorzkie czekolady posiadają złoża pozytywnych minerałów takich jak cynk, fosfor, żelazo, magnez i potas. Dlatego przy wysiłku intelektualnym lub zmęczeniu – gorzka czekolada potrafi pobudzić bardziej, niż filiżanka kawy.

2. Deserowa czekolada – zdrowa i smaczna

Stosunkowo rzadko używa się określenia na czekoladę – deserowa. A szkoda, bo jeżeli kupujemy tabliczkę czekolady i napisane jest na niej deserowa, to powinniśmy to traktować jako zielone światło. Czekolada deserowa to alternatywa dla tych, którzy dbają o zdrowie i pozytywny wpływ jedzenia na organizm, ale nie potrafią przejść obojętnie obok słodkości. Ten rodzaj czekolady jest na pewno troszkę mniej szlachetny niż czekolada gorzka, ale równie zdrowy. W czekoladzie gorzkiej oprócz masy kakaowej pojawia się także tłuszcz kakaowy, który otrzymywany jest z ziaren kakaowych. Mimo to czekolada deserowa powinna zawierać między 34 a 60 procent masy kakaowej – co i tak jest bardzo dobrym wynikiem. Smak tej czekolady nieco różni się od gorzkiej sąsiadki, ponieważ deserowa czekolada posiada cukier, który jak wiadomo – w niewielkich ilościach chyba nikomu nigdy nie zaszkodził.

3. Mleczna czekolada – to ta, która rozpływa się w ustach…

To zdecydowanie najbardziej lubiana czekolada, po jaką sięgamy. Nic dziwnego, mleczna czekolada to czysta przyjemność. Delikatną strukturę i intensywny smak potęguje właściwość łatwego rozpuszczania się w ustach… Wkładamy kostkę mlecznej czekolady do ust, a ona po prostu się rozpuszcza, łechtając nasze podniebienie i stymulując poziom endorfin we krwi. Mleczna czekolada powinna posiadać minimum 23 procent miazgi kakaowej i około 15 procent suchej masy mlecznej (masa mleczna powstaje zazwyczaj z odtłuszczonego i odwodnionego mleka, śmietanki lub masła). Zawartość cukru w czekoladzie mlecznej przekracza 30 procent, jednak liczba ta nie jest stała, wszystko zależy od receptury i producenta danej czekolady.

4. Mleczna czekolada z nadzieniem – mocno słodka gratka dla najmłodszych

To rodzaj czekolady, w którym czekolada jest bazą pod nadzienie o wybranym smaku. Czekolada z nadzieniem to gratka dla amatorów mocno słodkich smaków, urozmaiconych różnymi dodatkami. Producenci czekolad przekrzykują się w wymyślaniu coraz to nowszych i bardziej zaskakujących połączeń smakowych, co nam się bardzo podoba. Czekolada z musem malinowym, toffi, ciasteczkami oreo…. To tylko przedsionek tego, co czeka nas na sklepowych półkach. Jak mleczna czekolada z nadzieniem ma się do zdrowego jedzenia? No cóż… bywa lepiej :-) Ten rodzaj czekolady ma niewiele masy kawowej, bo tylko około 25 procent, natomiast nadrabia w ilości cukru i tłuszczów. Mimo to w czekoladowej bazie nie ma nic niezdrowego, jednak z nadzieniem może być już różnie. Kupując czekoladę z nadzieniem – powiedzmy że na prezent dla dziecka (dzieci ją uwielbiają) – warto przeczytać jej skład, gdyż w niektórych nadzieniach znajdują się barwniki dziwnego pochodzenia (na przykład barwniki otrzymywane z suszonych owadów) i substancje, na które dziecko może być uczulone. Oczywiście nie ma co dramatyzować, wszystko jest dla ludzi, jednak z czekoladą z nadzieniem należy uważać i dokładnie czytać co się w niej znajduje.

5. Biała czekolada – dla tych, co nie lubią czekolady ;-)

Najbardziej niezwykłą właściwością białej czekolady jest to, że ona nie jest czekoladą, lecz słodką przyjemnością w białym kolorze, powstałą na wzór czekolady. Bierze się to stąd, że biała czekolada nie zawiera masy kakaowej – podstawowego składnika do wyrobu czekolady, jej postawą jest natomiast tłuszcz kakaowy, który jest nieodłącznym kompanem słodkich czekolad. Nie da się ukryć, że biała czekolada nie należy do najzdrowszych, a niektórzy uważają nawet, że nie powinna być nazywana w ogóle czekoladą. Oczywiście tam gdzie są przeciwnicy, są także zwolennicy, którzy bez białej przyjemności nie wyobrażają sobie słodkich chwil zapomnienia. Ten rodzaj czekolady bez wątpienia wyróżnia się na tle innych, choćby kolorem. Biel to elegancja, dostojność i niewinność – tak więc jak tu nie jeść białej czekolady…. :-)

Czekolada – zdrowa czy nie?

Na pewno zdrowa i korzystna dla naszego organizmu, począwszy od gorzkiej aż po białą – a dlaczego? Ponieważ w niewielkich ilościach, jeszcze nic nikomu nie zaszkodziło, a jak wiadomo, czekolada poza swoimi cudownymi wartościami odżywczymi, wyróżnia się na tle innych słodyczy tym, że podnosi poziom cukru we krwi i wspaniale poprawia humor! A że w zdrowym ciele, zdrowy duch – to warto jeść czekoladę nie tylko przez wzgląd na wartości odżywcze, ale i w trosce o dobry nastrój. W końcu wszystko jest dla ludzi, a szczególnie czekolada.

I jeszcze jedno! Pamiętajcie, że czekolada towarzyszy nam już nie tylko pod postacią klasycznej tabliczki czekolady, ale coraz częściej możemy ją skosztować w płynnej, podgrzanej formie pod postacią czekoladowego fondue lub na przyjęciu w fontannie czekoladowej!